Tett innpå lokale sykkel talenter

Lars Gardsteig Fæhn og Mikkel Eide er to kompiser som har vokst opp rundt TelemarkHeltens trase område. De er har begge rå talent innen sykling og fokuserer treningen mot store mål.

Lars skal delta i årets UndomsHelt. Hans mål er å vinne!

Hvem tar utfordringen?

 

 

Navn:

Lars Gardsteig Fæhn

Født:

10.01.1999

Høyde:

190 cm

 

Navn:

Mikkel Eide

Født:

11.03.99

Høyde:

175cm

 

Vekt i konkurranse sesong

Lars: 68 kg.

Mikkel: 66kg

 

Vekt utenom konkurranse sesong:

Lars: Høst: 70 - Vinter: 72-73 kg – Vår (oppkjøring mot konkurranse): 69-70 kg

Mikkel: 66-70kg

 

Primær disiplin.

Lars: Terrengsykling maraton. I år har jeg litt fokus på landevei, da det er det jeg skal satse på neste år. Primært er det maraton jeg satser på I år, mens neste år landevei. Derfor er jeg litt på landeveisritt for å få litt erfaring.

Mikkel: Satser landevei for fullt nå, men tar meg også tid til noen terrengritt når det passer.

 

Klubb:

Lars: Tinn IL / Tinn

Mikkel: Tinn IL sykkel

Sponsor:

Lars: HAB Construction AS (personlig sponsor) Telemrakhelten (klubb spons)

Mikkel: Mamma og Pappa, Telemarkhelten som klubbsponsor.

Hvor mange år har du trent denne sporten:

Lars: Jeg startet i 2013 med to ritt, og like etter nyttår 2013-2014 startet jeg å trene seriøst. Siden da og fram til nå har jeg ca. 1600 timer med trening.

Mikkel: Startet med terrengsykkel I 2012 med første ritt som var Ungdomshelten. Startet å trene seriøst vinteren 2012/2013.

Meritter:

Lars:

1. plass og løyperekord Raumerrittet 64 km(2015),

1. Plass Hortensmarka Rundt (2014),

1. Plass Østmarkrittet (2014),

1. Plass Norges Cup 5 Skarverittet (2014)

Mikkel:

4. plass NM Terreng Rundbane Sprint og best av 15-åringene (2014)

2. Plass Ronde van Vestkant fellestart (2014) 5. Plass Ronde van Vestkant bakketempo (4. Plass sammenlagt 2014)

5. Plass UM Landevei tempo (2014)

2. Plass Montebellorittet (2014). 

Hva er dine 3 mest minneverdige prestasjoner

Lars: Jeg husker godt NM fra I fjor. Da hadde jeg vært syk på forhånd, og var fortsatt syk, men det var noe jeg ikke visste da. Jeg endte opp på 15. Plass av 29. Var veldig skuffa der og da, men da jeg kom hjem og fikk vite jeg hadde lungebetennelse var resultatet veldig ok likevel. Jeg husker også veldig godt grunnen til jeg starta og sykle, og mitt første sykkelritt – som var Telemarkhelten. Jeg trente lite den sommeren (2013), og endte som nr 7 av 9. Det gav likevel meg mersmak. Jeg begynte å trene hardt og seriøst, og allerede sesongen etter fikk jeg 3 seiere og slo flere av de som slo meg I 2013.

Mikkel: NM Terrengsykling sprint 2014 da jeg fikk en 4.plass og ble beste 15åring I 15-16års klassen. NM Tempo landevei. 5. Plass. Det var mitt første temporitt. Første sykkelrittet mitt var Ungdomshelten, og jeg fikk 2. Plass. Det gav meg listen til å fortsette å trene og stille i sykkelritt.

Hva liker du best med sporten din

Lars: Jeg liker langturene på 4-5 timer på trening, og det sosiale på konkurranse. På langturene er vi gjerne to stykker på tur, og det er gøy. Man prater og gjør det man liker best, å sykle. På konkurranse har du alltid noen som kommer bort til deg å begynner å prate, enten du kjenner de eller ikke. Folk er nysgjerrige. Sammen med konkurrentene dine prater man også veldig mye, men under ritt er man ikke så gode venner. Det er man før og etter rittet.

Mikkel: Jeg liker at jeg kan presse meg hardt og at det mange forskjellige grener.

Jeg liker også langturene sammen med andre, hvor man kan ha det sosialt.

Hva er det som motiverer deg mest

Lars: Min motivasjon er å tenke på hva som vil komme videre, jeg tenker ikke på 5 år fremover, men neste konkurranse, og jeg tenker spesielt på NM. Det har jeg gjort siden I vinter. Det er lett å miste motivasjonen når man trener så mye, da er det lett å tenke “Uff, jeg hopper over trening I dag”, men da må man grave etter motivasjon og ta seg sammen. Motivasjon er for meg noe av det hardeste og vanskeligste jeg bruker, det er som sagt vanskelig å bruke.

Mikkel: Nå som Norge har fått sykkel VM I Bergen I 2017, er det det som motiverer meg nå for tiden. Hadde vært stort å kunne representert juniorlandslaget der. Ellers trener jeg jo også for å bli en god syklist som senior

Hva er din sterkeste side i sportsgrenen din

Lars: For meg så er det jo lengre, jo bedre. Dette gjelder terreng maraton. På landevei er det gjerne langt og hardt, men jeg er ikke vant med sånn frekvens I beina, så det går veldig fort på landevei for en maratonsyklist, men det er noe jeg jobber med. Jeg er også god I bakker, siden I Tinn er det mye bakker, og det er der jeg trener.
Noe jeg må trene mer på er spurt og eksplosivitet.

Mikkel: Jeg er eksplosiv og jeg har ganske god kontroll på sykkelen.

Hva liker du å gjøre på fritiden

Lars: Utenom sykling, liker jeg å være med venner, kjøre snøscooter og være på jobb. Jakt er også en viktig interesse for meg, da det er jakt om høsten og det er off-season for sykling. Da er jeg I fjellet på jakt.

Mikkel: Når jeg ikke sykler, så hviler jeg eller er med gode venner. Om høsten driver jeg også med jakt, det passer bra I forhold til syklingen, da jakten er om høsten, og da er det off-season for sykkel.

Hvor mange økter har du i uken

Lars: Vinter: 8 økter I uka. Sommer/sesong: 6 økter I uka. Høst: 5-6 økter I uka.

Mikkel: Sommer: 6 økter, Vinter: 7-8 økter.

Hva er dine sportslige mål for 2015

Lars: Vinne “NM” på hjemmebane, samt ta flere pallplasseringer I Norges Cupen. Jeg vil også gjøre det så bra som mulig på landeveisritt, og være offensiv under hele sesongen.

Mikkel: Pallplass I UM (NM) landevei . Både tempo og fellesstart.

Hva er dine fremtidige mål innen sporten din

Lars: Skal delta på alle Norges Cup maraton og få 4 av 5 pallplasser. Skal også sette flere løyperekorder på turritt. Være med på NM Rundbane for gøy, og kanskje gjøre det bra der også.

Mikkel: Bli en solid rytter med mange sterke sider.

Har du deltatt i HelteRittet noen gang

Lars: I 2013 deltok jeg I Ungdomshelten og kom som nr. 7 av 9. I 2014 hadde jeg lungebetennelse og fikk dessverre ikke deltatt.

Mikkel: Jeg har vært med 2 ganger på Ungdomshelten. I 2012 fikk jeg en 2.plass og 2013 vant jeg.

Hvordan mener du at HelteRittet skiller seg ut fra andre ritt

Lars: Helterittet på 100 km er unikt. Det er veldig langt, og du passerer en god del høydemeter, og man sykler mye på fjellet. Sammenlignet med andre ritt er Bukkerittet på Skeikampen noe likt, det er I fjellet, men ikke like langt som Helterittet. Man kan også sammenligne Helterittet med Skarverittet, det går over Skarvet på Geilo og ned alpinanlegget. Her er det også liten distanse I forhold til Helterittet. Jeg vil si at distansen til Helterittet er bra. Telemarkhelten er også et trippel opplegg, noe som drar med folk på alle sportsgrenene. 

Ungdomshelten bør få en ny distanse med mer høydemeter. Siden Helterittet er kjent for lang distanse, bør dette gjelde hele arrangementet. Hvis det er mulig, så bør Ungdomshelten ha status som Uoffisielt NM, for det trekker mye folk.

Mikkel: Det er ikke spesielt stor deltagelse I Ungdomshelten, så dere skulle gjort noe med det for å trekke til flere deltagere. Skaff fine premier eller en pengepremie og gjør løypa litt mer spennende. Eller så kan dere jo gjøre ungdomshelten til et seedingritt til ungdomsbirken, det pleier å trekke folk.

TelemarkHelten må kommentere her at traseen nå har blitt lengre og mer utfordrende for M15-16 med 56 km.

 

Hvem anbefaler du å sykle HelteRittet

Lars: De som liker lang distanse, og bakker opp til fjellet, er dette rittet perfekt. Dette rittet er for Greg Saw typene. Hvis man ønsker en fin tur over Hardangervidda, og ønsker å utfordre seg selv skikkelig med en ordentlig langtur, er dette også et perfekt ritt. Det passer for alle.

Mikkel: Den lange løypa vil jeg anbefale til folk som er glad I en skikkelig sliteløype. En som liker lange seige bakker, men også en som liker flott natur.

Hvordan anbefaler du en deltager av HelteRittet burde forberede seg

Lars: I forkant bør man selvfølgelig ha noen mil på sykkelsetet. Det er heller ikke dumt å kjøre 1 – 2 hardøkter I uka, slik at du kan sykle på en bra tid, og kanskje være sterk I gruppa du sitter i. Like før rittet bør man kutte ut den eventuelle hardøkta, og heller ta seg en rolig tur. Drikk masse vann to dager før, og underveis i rittet er det veldig viktig å spise nok mat, hvis ikke klarer du ikke fullføre. Dette gir deg overskudd, som videre vil gi det ett ekstra dytt under rittet. Her gjør mange feil og tenker at man skal være mest mulig full av intervalløkter, mest mulig sportsdrikk og tøffe seg underveis I rittet. Ikke gjør det. Ta det heller med ro I starten, og øk underveis. Under oppvarming til rittet er det greit å kjøre 3-4 drag med bånn gass av alt du klarer på 10 sekunder. Da får du pepra beina dine litt før start.

For ungdommen sin del har man de som er med for gøy, som er bra, og man har de som satser hardt. Her er det som regel cowboy-kjøring fra start til slutt. Er man litt lur så holder man roen, og følger med på det som kan være litt skumle for deg. Det går gjerne av et brudd, som videre kjører alt de har fram til de enten blir tatt igjen, eller kommer mot mål. Man skal selvfølgelig bidra for at gruppa skal holde farten, men prøv å gjør minst mulig, og spar krefter mot slutten. Gjør man det har man enten nok krefter til å stikke av, og komme aleine til mål, eller man har nok krefter til å spurte seg til seier. Dette gjelder ikke bare de som går for seier, men også for de som liker å ha litt spenning.

Mikkel: Det er viktig å trene på forhånd, samt få i seg riktig og nok næring underveis I rittet. Ikke ta deg helt ut de første milene. Kjør heller solid hele veien, mot slutten er det tid for å tråkke ekstra på og ta se ut.

TelemarkHelten ønsker Lars og Mikkel lykke til videre.